U HEBT VRAGEN M.B.T. UW SERVICE?

Fleetboard Portal

Wat is het nieuwe Fleetboard-portaal en wat is het verschil met de huidige desktopoplossing?

Het nieuwe Fleetboard-portaal vervangt als complete oplossing de tot dusver gebruikte systemen Mercedes-Benz Trucks Uptime Portal en Fleetboard Cockpit. Het portaal biedt een intuïtieve, webgebaseerde gebruikersinterface voor het beheren van de geboekte Mercedes-Benz Trucks Uptime- of Fleetboard-services.

Uw voordelen:

  • Geen lokale installatie nodig
  • Gelijktijdig en plaatsonafhankelijk werken via meerdere eindapparaten (bijv. smartphone en notebook)
  • Snellere ontwikkelingscycli en daardoor tijdige introductie van nieuwe functies
  • Minder downtime dankzij snellere probleemoplossing

Welke functies biedt het nieuwe Fleetboard-portaal?

De functionaliteit en de beschikbaarheid van het nieuwe Fleetboard-portaal zijn voortdurend in ontwikkeling. De actuele omvang van de service vindt u hier: Service Description

Wie kan het nieuwe Fleetboard-portaal gebruiken?

Het nieuwe Fleetboard-portaal is in principe beschikbaar voor alle bestaande Fleetboard- en Mercedes-Benz Trucks Uptime-klanten. Of u als bestaande klant al van het nieuwe Fleetboard-portaal kunt profiteren, hangt af van de ontwikkelingsstand en de door u geboekte services. Neem contact op met uw verkooppartner voor meer informatie.

Kan ik het oude Mercedes-Uptime-portaal of het Fleetboard-portaal blijven gebruiken?

Het nieuwe Fleetboard-portaal zal in de toekomst de FleetBoard Cockpit of het Mercedes-Benz Trucks Uptime-portaal volledig vervangen. Zodra u als bestaande klant voor het nieuwe portaal bent uitgenodigd, is de toegang tot het oude systeem nog tijdelijk mogelijk. Daarna wordt uw gebruikersaccount gedeactiveerd.

Wat zijn de gebruiksvoorwaarden voor het nieuwe Fleetboard-portaal?

Systeemvereisten

Voor het gebruik van het nieuwe Fleetboard-portaal adviseren wij de browsers Google Chrome, Mozilla Firefox of Microsoft Edge. Voor de registratie hebt u een e-mailadres nodig.

Hardwarevereisten

Het gebruik van het nieuwe Fleetboard-portaal is – afhankelijk van de actuele ontwikkelingsstand – aan bepaalde versies van de hardware in uw voertuig gebonden. De ondersteunde hardware en de configuratie in uw voertuig kunt u bij uw verkooppartner opvragen.

Hoe krijg ik toegang tot het nieuwe Fleetboard-portaal?

Voor het gebruik van het nieuwe Fleetboard-portaal is een Fleetboard-raamcontract of Mercedes-Benz Trucks Uptime-contract vereist. Toegang tot het portaal is alleen mogelijk door een gepersonaliseerde uitnodiging van een reeds bestaande gebruiker. Deze kan toegang tot geselecteerde wagenparken en relevante gegevens mogelijk maken.

Hoe registreer ik me in het nieuwe Fleetboard-portaal als ik een uitnodiging heb ontvangen?

Klik hiervoor op de link in de uitnodiging die u per e-mail hebt ontvangen. Vervolgens maakt u in het registratiescherm een individueel wachtwoord aan en meldt u zich aan.

Een gedetailleerde handleiding voor het registratieproces vindt u hier:

Hoe werkt de activering of deactivering van het voertuig in het nieuwe Fleetboard-portaal?

De werkwijze bij het activeren en deactiveren van het voertuig blijft ongewijzigd. Deze kunt u zoals gebruikelijk via het Support Center op de Fleetboard-website insturen: Fleetboard: Online Support Center

Kan ik me met verschillende eindapparaten tegelijkertijd bij mijn gebruikersaccount aanmelden?

U kunt zich met verschillende eindapparaten of browsers tegelijkertijd aanmelden.

Hoe lang worden gegevens in de cloud opgeslagen?

De gegevens worden zo lang bewaard als nodig is om de relevante diensten te kunnen leveren in overeenstemming met de voorschriften inzake gegevensbescherming. De gegevens worden automatisch verwijderd na afloop van de betreffende periode.

Is het mogelijk om externe systemen in het Fleetboard portaal aan te sluiten?

Momenteel worden via het nieuwe Fleetboard portaal geen interfaces aangeboden. Dit gebeurt later in de ontwikkeling.

Voor welke e-voertuigen kan ik digitale services aanbieden en welke services zijn er beschikbaar?

Momenteel kunnen digitale services alleen voor de eActros en eEconic worden aangeboden. De voor e-voertuigen beschikbare services zijn Mapping, Logbook, Charge Management en Mercedes-Benz Trucks Uptime.

Charge Management

Werkt Charge Management met mijn bestaande oplaadpunten?

Charge Management biedt services voor het opladen bij privédepots. De actuele lijst met compatibele oplaadpunten vindt u op onze website.
We testen voortdurend of nieuwe oplaadpunten van verschillende aanbieders compatibel zijn met Charge Management.

Werkt Charge Management met het openbare oplaadnetwerk?

Op dit moment kunnen openbare oplaadsessies nog niet worden opgevolgd met Charge Management. Naarmate de beschikbaarheid van het oplaadnetwerk voor vrachtwagens toeneemt, zijn we van plan om dit aspect aan de service toe te voegen.

Hoe krijgt u informatie over de laadtoestand van de accu en de resterende actieradius?

De gegevens over de laadtoestand van de accu en de resterende actieradius komen direct uit het voertuig zelf. De gegevens worden weergegeven in de volgende apps: Kaart, Beschikbaarheid

Communiceren oplaadpunten rechtstreeks met de Daimler Truck backend of is er een interface tussen de backends van de aanbieder van het opladen en Daimler Truck?

Het oplaadpunt communiceert via een SIM-kaart of kabelverbinding rechtstreeks met de Daimler Truck backend. De communicatie is gebaseerd op de OCPP 1.6-standaard.

Geldt de laadlimiet per voertuig of voor het volledige oplaadpunt?

Voor het gehele oplaadpunt. Deze verdeelt vervolgens het vermogen afhankelijk van de opnamecapaciteit van de voertuigen, die eventueel tegelijkertijd via meerdere aansluitingen worden aangesloten.

Wie kan me bij een probleem met mijn oplaadpunt ondersteunen?

Oplaadpunt van Siemens: neem bij problemen contact op met het supportteam van Fleetboard of Siemens. Oplaadpunt van andere fabrikanten: neem bij problemen met de hardware van het oplaadpunt contact op met het supportteam van de fabrikant van het oplaadpunt. Bij problemen met de toepassing Fleetboard Charging wordt dit door het supportteam van Fleetboard afgehandeld.

Stelt Daimler Truck/Fleetboard SIM-kaarten ter beschikking voor het oplaadpunt van de klanten?

Nee, Daimler Truck/Fleetboard biedt geen SIM-kaarten aan klanten aan. Via LAN, WLAN of SIM-kaart kan een laadstation met internet worden verbonden.

Hoeveel dataverkeer moet ik verwachten als mijn oplaadstation via een SIM-kaart met internet is verbonden?

Een van onze leveranciers van oplaadpunten schat een gegevensoverdracht van ongeveer < 500 MB per maand.

Zijn in alle Fleetboard markten compatibele oplaadpunten beschikbaar?

In alle markten waar de eActros/eEconic beschikbaar is, moeten oplaadpunten beschikbaar zijn die compatibel zijn met Charge Management. De actuele lijst met compatibele oplaadpunten vindt u op onze website.

Mercedes-Benz Trucks Uptime

Waar vind ik mijn Mercedes-Benz Trucks Uptime-informatie?

Uw Mercedes-Benz Trucks Uptime-portaal is in het nieuwe Fleetboard-portaal geïntegreerd. 

Zijn Fleetboard-services verplicht voor het gebruik van Mercedes-Benz Trucks Uptime?

Nee, dat zijn ze niet. Mercedes-Benz Trucks Uptime is onderdeel van een op voertuigen gebaseerd servicecontract en maakt geen deel uit van een Fleetboard-raamcontract.

Voor welke voertuigen is Mercedes-Benz Trucks Uptime beschikbaar?

Het gebruik van Mercedes-Benz Trucks Uptime is alleen mogelijk in combinatie met een Mercedes-Benz truck.

Momenteel is de service Mercedes-Benz Trucks Uptime beschikbaar voor de modelseries 'Actros', 'Antos', 'Arocs', 'Atego', 'eActros', 'Econic' en 'eEconic' wanneer aan de technische voorwaarden is voldaan, met inachtneming van landspecifieke en voertuigspecifieke uitzonderingen.

Voor gedetailleerde informatie over de beschikbaarheid van de service kunt u contact opnemen met uw Mercedes-Benz Trucks Service Partner.

Is Mercedes-Benz Trucks Uptime ook beschikbaar voor elektrische voertuigen?

Ja, MB Trucks Uptime kan in het algemeen voor Mercedes-Benz e-voertuigen worden aangeboden en is beschikbaar in de Fleetboard Portal https://my.fleetboard.com

Cockpit

Wat zijn de systeemvereisten voor Fleetboard Cockpit?
Voor een optimaal gebruik van de Fleetboard-services adviseert FleetBoard dat er minimaal aan de volgende systeemvereisten wordt voldaan:
Systeemvereisten

Hoe voer ik een update van Fleetboard Cockpit uit?
U kunt de update starten in de Cockpit client onder Help/Update

Waar kan ik Fleetboard Cockpit downloaden?
Via de volgende link vindt u de nieuwste versie: 
Cockpit releases

TIJDREGISTRATIE

Ondersteunt de Fleetboard Tijdregistratie het gebruik met 2 chauffeurs?
In de Fleetboard Tijdregistratie worden ook de gegevens van de bijrijder weergegeven.

MASSAGEHEUGEN EN (CHAUFFEURSKAART) DOWNLOAD

Hoe kan ik het interval van mijn massageheugendownload wijzigen?
U kunt het interval (max. 30 dagen) voor de massageheugendownload individueel instellen in Fleetboard Cockpit.

Hoe kan ik de chauffeurskaartdownload beheren?
U kunt de chauffeurskaartdownload beheren in Fleetboard Cockpit. Uitvoerige instructies hierover vindt u in het handboek voor Fleetboard Cockpit.

Wat zijn de voordelen van Card Hotel?
Ons Card Hotel houdt uw bedrijfskaarten 24/7 beschikbaar. U hoeft uw bedrijfskaarten niet zelf te beheren of een kaartlezer te gebruiken. Met Card Hotel garanderen we 24/7 toegang voor tachograafdownloads.

Hoe kan ik u mijn bedrijfskaarten toesturen?
Volg de stapsgewijze instructies in de configuratie. We leggen uit hoe u bedrijfskaarten naar ons Card Hotel stuurt, inclusief het adres.

Hoeveel bedrijfskaarten kan ik naar het Card Hotel sturen?
Wij raden aan om één bedrijfskaart per 50 voertuigen in uw wagenpark te deponeren.

Hoe krijg ik mijn bedrijfskaarten terug?
Neem contact op met onze supportafdeling. Wij zorgen dan voor de teruggave van uw bedrijfskaart.

Wat gebeurt er als mijn bedrijfskaarten verlopen?
Wij brengen u 90 dagen op voorhand op de hoogte van de vervaldatum. Na de vervaldatum vernietigen wij de kaart voor u op een veilige manier. Als u de kaart liever wilt bewaren, neem dan contact op met de Fleetboard Support.

WACHTWOORD

Ik weet mijn wachtwoord niet meer. Wat moet ik doen?
Neem allereerst contact op met uw interne Fleetboard administrator.
Mocht u niet weten wie dit is, neem dan via Online Support Center contact op met de afdeling Support.

SMART TACHOGRAAF

In het voertuig is een Smart tachograaf ingebouwd. Waar moet rekening mee worden gehouden?

  • Sinds 15-06-2019 is de nieuwe Smart tachograaf (DTCO 4.0 / tachograaf 2e generatie) bij nieuw geregistreerde voertuigen verplicht.
  • Met ingang van de introductie van de nieuwe Smart tachograaf worden ook nieuwe garagekaarten, ondernemingskaarten en chauffeurskaarten (kaarten 2e generatie) ingevoerd.
  • Smart tachografen kunnen alleen met garagekaarten van de 2e generatie worden geconfigureerd.
  • Ondernemingskaarten en chauffeurskaarten kunnen gewoon verder worden gebruikt, bij afloop van de termijn resp. in geval van vervanging worden er kaarten van de 2e generatie uitgegeven. 

Let op:

  • Voor voertuigen met Smart tachograaf is er geen vrijgave mogelijk voor de Fleetboard-boordcomputer TP4.
  • Voertuigen met Smart tachograaf moeten met een Fleetboard-boordcomputer TP5 / cTP zijn uitgerust.
  • Klanten hebben de nieuwste versie van Fleetboard Cockpit nodig (1.28 of hoger).

U HEBT VRAGEN M.B.T. DE HARDWARE?

U HEBT VRAGEN M.B.T. DE ACTIVERING/DEACTIVERING?

ACTIVERING

Wat beïnvloedt de duur van een activering?
De duur van een activering is afhankelijk van meerdere factoren, zoals van de ingebouwde hardware en de mobiele ontvangst. Zorg er bovendien voor dat de ontsteking tijdens de activering minstens één keer per dag aanstaat.

Hoe kan ik mijn voertuig laten activeren?
Activeer uw voertuig met behulp van ons online support-formulier
Online Support Center

DEACTIVERING

Hoe kan ik mijn voertuig laten deactiveren?
Deactiveer uw voertuig met behulp van ons online support-formulier
Online Support Center

U HEBT VRAGEN M.B.T. HET ONDERWERP FACTUUR/CONTRACT?

CONTRACT

Waar kan ik mijn contractnummer en klantnummer vinden?
Uw contractnummer is het 10-cijferige nummer op uw contract en begint met 14. Het klantnummer is opgebouwd uit 5 of 6 tekens en staat eveneens op uw contract.       

Kan ik bij mijn contract de service Transportmanagement veranderen in de service Messaging?
Een contractaanpassing is mogelijk. Hiervoor dient de raamovereenkomst te worden gewijzigd. Neem hiervoor contact op met uw verkoopadviseur: Verkoopcontacten.

Hoe lang worden de gegevens in het Fleetboard-systeem opgeslagen?
Afhankelijk van het type gegevens zijn er verschillende bewaartermijnen vastgelegd. Deze vindt u in de door Fleetboard opgestelde voorwaarden inzake de gegevensbescherming.

Waar vindt ik een overzicht van de door mij geboekte services?
De door u geboekte services vindt u in uw contractbevestiging.   

FACTUUR

Waarom worden er aansluitkosten en/of een jaarlijkse vergoeding in rekening gebracht?
De aansluitkosten en/of jaarlijkse vergoeding maken deel uit van uw overeenkomst met Fleetboard.

Waarom wordt er een voertuig in rekening gebracht, ofschoon dit niet meer tot mijn wagenpark behoort?
Het voertuig zal in een dergelijk geval nog niet gedeactiveerd zijn. U kunt te allen tijde een voertuig dat u niet meer in gebruik hebt met behulp van ons onlineformulier laten deactiveren. Mocht u het betreffende voertuig reeds hebben verkocht of teruggegeven, dan hebben wij van u hiervan een bewijs nodig, zoals de overeenkomst van de leasingpartner of een kwitantie.

Wanneer worden de facturen opgemaakt?
De facturen worden steeds aan het begin van de maand opgemaakt.

PARTNERWAGENPARK

Ik wil graag een partnerwagenpark aanvragen. Hoe moet ik dat doen?
Selecteer hiertoe in het Online Support Center onder 'Administratieve hulp' eerst 'Partnervlootkoppeling' en vervolgens 'Koppeling aanvragen'.

Houdt u er rekening mee dat het formulier door de bevoegde contactpersoon van het eigenaar-wagenpark moet zijn ondertekend.

U HEBT VRAGEN OVER DE FLEETBOARD APPS?

Fleet.app

Welke functies biedt de Fleetboard Fleet.app?
> Inzetanalyse met rijstijlbeoordeling en inzetzwaarte (m.b.t. voertuig of chauffeur)
> Ritverslag (positie, ritverloop)
> Overzicht over de rijtijdprognoses
> Rij- en rusttijden

Waar kan ik de Fleetboard Fleet.app downloaden?
De Fleetboard apps kunnen worden gedownload in de Google Play Store of Apple App Store.

Voor wie is de Fleet.App bedoeld?
Klantenbeheerders, managers en dispatchers

Fleetboard Driver

Welke functies biedt de app Fleetboard Driver?
Voor chauffeurs belangrijke informatie uit de services Timemanagement, Inzetanalyse en Track and Trace.

Hoe kan ik het nummer van de chauffeurskaart in de app Fleetboard Driver wijzigen?
Log hiervoor met uw e-mailadres en uw persoonlijke wachtwoord in bij Fleetboard Driver.
Op het tabblad Mijn profiel kunt u nu onder Chauffeurskaart actualiseren het nummer van de chauffeurskaart wijzigen.

Hoe kan ik een chauffeur registreren in de app Fleetboard Driver?
1. Registreer u in de app met uw naam, e-mailadres, taal, wachtwoord en ga akkoord met de Algemene Voorwaarden.
2. U ontvangt een e-mail. Bevestig deze.

Waar kan ik de app Fleetboard Driver downloaden?
De Fleetboard apps kunnen worden gedownload in de Google Play Store en Apple App Store.

VOORWAARDEN

Welke Fleetboard-services moet ik hebben geboekt om in de app Fleetboard Driver gegevens bij Performance Coach, Time Manager en Mijn Truck te kunnen zien?
Voor de volgende weergaven moet de betreffende service zijn geboekt:
Voor Time Manager dient u de service Tijdregistratie te boeken.
Voor Performance Coach dient u de service Inzetanalyse te boeken.
Voor Mijn Truck dient u de service Track & Trace te boeken.

Hoe kan ik als chauffeur de informatie bij Performance Coach, Time Manager en Mijn Truck zien?
1. Na de registratie en de eerste keer inloggen, krijgt u de chauffeurskaartverificatie te zien.
2. Voer de volgende vier stappen uit.
3. Voeg vervolgens de chauffeurskaart en het land van uitgifte toe aan de app.
4. Voeg de kilometerstand van het Fleetboard voertuig toe, waarin de chauffeurskaart is ingestoken.
5. Rijd ongeveer 15 minuten met uw voertuig zodat er gegevens worden overgedragen.
6. Fleetboard controleert nu automatisch of de in de app vermelde gegevens overeenkomen met de Fleetboard gegevens.
7. (Let op: de verificatie kan tot wel 24 uur duren.)
8. Was de verificatie succesvol, dan ontvangt uw planner automatisch een notificatie in Cockpit voor de vrijgave van de gegevens.
9. Zodra de gegevens zijn vrijgegeven, kunt u uw gegevens in de app zien.
10. Was de verificatie niet succesvol, controleer dan de door u ingevoerde gegevens en herhaal de verificatie van de chauffeurskaart.
11. Mocht de verificatie nog steeds niet mogelijk zijn, neem dan via de app contact met ons op.

CONTACT

CONTACT

Ik ben geïnteresseerd in de producten/diensten van Fleetboard. Met wie kan ik contact opnemen?
Hier vindt u een overzicht van onze verkoopcontacten: Verkoopcontacten

Waar kan ik een sollicitatie indienen/meer over de status van mijn sollicitatie te weten komen?
Uw sollicitatie moet via www.daimler.com/career worden ingediend. In dit portaal kunt u bovendien de actuele status van uw sollicitatie opvragen?

Waar kan ik Fleetboard promotiemateriaal kopen?
Ons promotiemateriaal is niet te koop. Neem in geval van interesse contact op met uw verkoopadviseur.